Skąd Jezus wziął się w Kerali?

Wieloreligijność Kerali  była widoczna już w Ayur Avani Hospital oraz słyszana  w porannych wezwaniach do modlitwy. Każdego dnia, o piątej rano budził mnie dźwięk sygnaturki z kaplicy Kościoła Południowych Indii (CSI). Po chwili, dołączało do niego wezwanie muezina wzywającego na modlitwę wyznawców Allaha. Potem odzywali się kapłani z lokalnej hinduistycznej świątyni.
Szef szpitala i  jego syn byli członkami Kościoła Południowych Indii (CSI) stanowiącego kontynuację Kościoła Anglikańskiego w Indiach. Kolejny „spadek” po Brytyjczykach. Powstał w 1947 roku z połączenia anglikanów i protestantów. Dziś w Indiach jest ich ok. 4 mln.

Kapliczka w Udiankulangaram

Dr Annu była łacińską katoliczką. Należała do parafii w Neyyatinkara, oddalonej o jakieś 5 km od naszej wioski. Zapytała mnie kiedyś –„Jak odebrałem abdykację Benedykta XVI?”. Odpowiedziałem jej – „Ze spokojem i dystansem”.

Napływ „łacinników” do Kerali zapoczątkował Vasco da Gama zakładając w 1498 roku pierwsze faktorie handlowe w Calicut/Kozikhode. Prawdziwą jednak misję ewangelizacyjną Indii rozpoczął w 1542 roku jezuita św. Franciszek Ksawery.

Prakesh, fizjoterapeuta należał do Kościoła Syryjsko-Malabarskiego biorącego swój początek od św. Tomasza Apostoła, który podobno dotarł na Wybrzeże Malabarskie w 52 roku n.e.
Dziś większość naukowców uważa to za legendę i datuję początki chrześcijaństwa na IV wiek n.e., kiedy to do wybrzeży Kerali przybył syryjski kupiec Tomasz z Kany wraz z 400 rodzinami.
Wszystkie 3 kościoły katolickie: łaciński, syryjsko-malabarski i syryjsko- malankarski podlegają jurysdykcji Rzymu.W Udiyankulangara, podobnie jak w całej Kerali, działają jeszcze chrześcijańskie wspólnoty: zielonoświątkowców, Armii Zbawienia, Towarzystwa Biblijnego itd.

Faritha i kilkoro jej koleżanek i kolegów z personelu medycznego było hinduistami (siwaitami), co nie przeszkadzało im czcić obrazu Najświętszego Serca Jezusa zawieszonego w recepcji szpitala.

Według oficjalnych statystyk z 2011 roku w ok. 32 milionowej Kerali, 56 % ludności to hinduiści, 25 % muzułmanie, ok. 20 %  – chrześcijanie.
Współżycie wyznawców różnych religii raczej układa się zgodnie, pomijając wydarzenia z 2006 roku, kiedy to bojówki Federacji Studentów Indii (powiązanej z Komunistyczną Partią Indii – CPI(M) napadły na katolickie szkoły.
Nie można tego wydarzenia porównywać do pogromów chrześcijan w Orissie z 2008 roku zainicjowanych prze ekstremistów z hinduistycznych ugrupowań: RSS, Bajrang Dal i VHP.
Tolerancja dla innych religii stanowi w Kerali podstawę współżycia społecznego.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zabezpieczenie *